Lilypie First Birthday tickers

26 April 2011

Saya dan Refleksologi.

 
Saya nak cerita pasal reflesologi/urut kaki. Saya mmg percaya saya berjaya pregnant dgn bantuan refleksologi.  Ceh.. ayat skema. Tapi saya mmg skema pon.

Camne nak mula cite ek. Segan sebenarnya.. hahaha bajet cam ramai baca blog ni. Tapi cerita gak ah, mana tau bleh membantu pasangan yg ade kat luar sana ek. Saya dikira lambat juga lah ‘melekat’.. bukan kami buat planning. Tak merancang pon utk dapat anak lambat. Cuma rezeki itu yg datang lewat sket. Almost 2 years kami berkahwin barulah saya disahkan pregnant.

Mesti pasangan yang baru berkahwin akan ditanya nak anak berapa? Merancang ke? Dah ade isi ke? Walhal baru sebulan kawen dah ditanya soalan camtu. Kalau awal2 ditanya masih lagi lah maintain ayu menjawab nye. Tapi kalau dah setahun… tension gak. Samalah cam saya. Bile jawab nye belum lagi… mulalah macam-macam tips dan nasihat diberi, tapi yang pelik nye semua ‘nasihat2’ itu ditujukan pada saya saje. Pada En abang xde. Seolah-olah problem itu berpunca dari saya seorang. Tak nak ckp byk pasal ni nnt ‘emo’ plak.

Maybe lah jugak saya ni ber’problem’. Lepas berkahwin saya menjadi ‘selesa’ dengan kehidupan kami yg baru. Disebabkan saya berkerja syif dan kurang berkemahiran dlm bidang masakan, so kami sering makan diluar dan biler stress di tempat kerja pon saya redakan kemarahan saya dgn memakan junk food. Hal sedemikian serta kekurangan aktiviti fizikal menyebabkan berat saya naik dgn mendadak. Bile berat naik, period saya menjadi irregular. Datang nye 2-3 bulan sekali. Kalau period xde cane nak tau hari subur kan...

Saya jumpa doctor kat KK Mahmoodiah, doc soh wat ujian darah utk cek hormon. Kalau kat KK result ujian darah plak lambat kene dtg next month baru bleh tau result. Saya tak ingat plak result darah tu camne sbb kad rawatan itu dah hilang masa kami berpindah. Tapi saya masih ingat nasihat doc suh saya turun kan berat badan supaya hormone kembali stable. Hehehe

Patut nye ade TCA (appointment) jumpa doctor lg lepas tu, tapi saya malas lah plak. Saya cuba plak set Biodex. Set utk hamil tu.. Konon nye bleh arr turun berat badan sekali. Saya ni jenis start buat sesuatu then cepat give-up. Habis satu set biodex tu saya dah start culas. Saya dah mula cari alternative lain utk pregnant. Saya ade baca ttg reflesologi. Cuma saya tak jumpa2 tempat urut yg saya tak was2.  So cam takut nak pergi sorang2. hehehe

Saya berpeluang mencuba refleksologi masa kat Jakarta. Masa tu saya dah 6 bulan x dtg period. Sakit nye  buat urutan kaki ni. Orang kata area yg paling sakit dia tekan, organ yang bersangkut paut area tu tak sihat sbnrnya. Esok nye.. tanpa disangka2 period saya keluar pada tengahari. Pulak tu kene kat Tanah Abang Mall, menjajar cari kedai jual pads tapi tak jumpa . Seb baik cousin saya ade bawa spare. Muahahaha.

So sekembali nyer saya di johor. Saya masih teruskan urutan kaki itu secara sendiri. Download refleksologi chart dari internet, dan menekan kan area yg berkaitan dgn peranakan saya. Malah kaki abang saya juga saya urutkan. Next month nye bile dah lewat 2 minggu  dari tarikh jangkaan period. Saya buat UPT kat rumah dan result menunjuk kan double-line. Syukur, sangat-sangat bersyukur. Alhamdulillah.

So kepada pasangan yang masih tercari alternative lain utk pregnant, saya mencadangkan kamu mencuba refleksologi. Oh selitan sket, even masa urut time berpantang pon saya menggunaka refleksologi. Mak saya dpt carikan seorang tukang urut yg mahir ttg urutan kaki. Sangat-sangat membantu saya time ‘sembelit’.

Sekian…


No comments: